360-palaute osana organisaation osaamisen ja henkilöstökokemuksen kehittämistä

Niilo Mäkelä - 26.11.2024

 

Kokonaisvaltainen 360-palaute on tehokas väline esihenkilöiden osaamisen ja tiimien toiminnan kehittämisessä. Sen avulla kerätään monipuolista palautetta lähimmiltä työtovereilta, esihenkilöiltä ja tiimiläisiltä. Palautteen laaja-alaisuus auttaa yksilöitä tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehityskohteitaan, jotka voivat muutoin jäädä huomaamatta. Monipuoliset näkökulmat selkeyttävät oman osaamisen kehittämisen suuntaa, sillä tutkimus piirtää kuvaa eri roolien odotuksista ja toiveista suhteessa omaan toimintaan ja vastuualueeseen. Hyvin rakennettu 360-palaute huomioi organisaation yhteiset tavoitteet, kriittiset osaamiset ja johtamisen periaatteet ja luo näin pohjaa yhdenmukaiselle johtamiselle ja tiimin osaamisen kehittymiselle.

 

 

Kasvava itsetuntemus kehittymisen pohjana

 

360-palaute konkretisoi sitä, miten oma johtamis- ja päätöksentekotyyli koetaan työyhteisössä. Saatu palaute kannustaa reflektoimaan omaa toimintaa suhteessa eri sidosryhmien havaintoihin. Tämä lisää jokaisen osallistujan itsetuntemusta, joka on keskeinen osa ammatillista kehittymistä. Kerätty palaute tulee itselle, tärkeimmiltä sidosryhmiltä, ja on siksi yksilöllinen ja juuri omaan tilanteeseen osuva lähtökohta kehittää toimintaa.

 

Vaikka palaute on henkilökohtaista, keskeistä on tunnistaa oman toiminnan ja yhteistyön näkökulma: Mitä muut minulta odottavat ja miten minun toimintani muihin vaikuttaa? 360-yhteenvedon avulla tunnistamme organisaation kriittisten osaamisten nykytilaa ja pystymme kohdentamaan kehitystoimia oikein. Saamme kuvan eri roolissa toimivien johtajien tuen tarpeista ja voimme rakentaa parempia urapolkuja tuleville potentiaaleille.

 

Avoimempi palautekulttuuri 360-palautteen avulla

 

360-palaute on työkalu esi- ja avainhenkilöiden osaamisen kehittämiseen. Se tarjoaa konkreettista tietoa siitä, miten omat toimintatavat vastaavat tiimin tarpeita ja organisaation strategisia tavoitteita. Palautteen avulla työntekijät voivat kohdistaa kehityksensä niille osa-alueille, jotka tukevat sekä omaa motivaatiota että tiimin suoriutumista. Tämä auttaa esimerkiksi tunnistamaan tilanteita, joissa tiimin tuki on tärkeää ja missä voi olla tarvetta avoimemmalle palautekulttuurille.

 

Henkilöstökokemus paranee työntekijöiden palautteita huomioimalla

 

360-palautteen käyttö rakentaa luottamuksen ilmapiiriä, kunhan palautteen antamisen ja vastaanottamisen käytännöt ovat hyvin suunniteltuja. Avoin ja rakentava palaute auttaa luomaan arkea, jossa palautetta annetaan ja otetaan vastaan säännöllisesti. Tällä tavoin vältymme turhilta väärinkäsityksiltä ja konflikteilta ja tuemme yhteisen työn sujuvuutta ja osaamisen kehittymistä. Kun työntekijät tuntevat, että heidän mielipiteensä ja palautteensa otetaan huomioon, myös arvostuksen kokemus, yhteenkuuluvuus ja positiivinen henkilöstökokemus kasvaa.

 

360-palautteen hyödyntäminen organisaatiossa edistää sekä yhteisen osaamisen että yksilöiden itsetuntemuksen kasvua. Positiivinen ja rakentava palaute, sekä kokemus oman osaamisen kehittymisestä motivoi ja sitouttaa. Avoimen palautekulttuurin kehittyminen helpottaa yhteistyötä ja ohjaa energian arjen sujuvuuden kannalta oikeisiin asioihin. Tehokkaasti ja oikein kohdennettu tuki sekä kehitysaktiviteettien näkyväksi tekeminen mahdollistavat onnistumisen ja kehittymisen seurannan myös kiireen keskellä. Näin luomme entistä sujuvamman ja yhteenkuuluvuutta tukevamman työympäristön.

 


 

360-palaute sisältyy Trilliant-työkaluihin

 

Lue lisää 360-palautteesta MPS:n sivuilta. 

 

 

 

niilo-makela-round

 

Niilo Mäkelä

Tutkimusjohtaja 

MPS Prewise

 

niilo.makela@mps.fi       

 


 

 

Lataa Osaamisen johtamisen opas